Inspirujte se u Sherlocka Holmese

Čas čtení: 4 min.

Sherlock Holmes není jen detektivní postava. Je to i zdroj inspirace. Manan Chaturvedi rozebral Sherlocka a jeho přístup práci z pohledu inspirace pro dnešní leadry, konzultanty, manažery či podnikatele. Mě to zaujalo už v minulém digestu a řekl jsem si, že se k tomu článku vrátím a okomentuju.

1. Mé jméno je Sherlock Holmes. Mým byznysem je vědět to, co ostatní lidé neví.

Myslím, že tohle je možné brát ze dvou úhlů pohledu. Tohle je přístup, který se dobře může uplatnit pro obchodníky, byznys developery apod. Vědět něco navíc, co druhá strana neví (nebo nemá) a to změnit v byznys. Jinak je tomu ale v případě interního týmu. Dost dobře si nedovedu představit, že se manažer nebo vedoucí týmu staví do role detektiva, který se snaží vždy vědět o zrnko víc, než jeho tým. Naopak, jeho tým toho musí vědět víc, než on.

Pojďme dál.

2. Je kardinální chybou něco vyvozovat, dokud nemáte data. To pak začnete ohýbat fakta na základě nebo k potvrzení teorie, namísto toho, aby teorie byla založená na faktech a datech.

Po bod 2 se podepíšu. U nás se říkalo, že předpoklady jsou cestou do pekla. Takové to „předpokládal jsem, že …„, nebo ještě jadrněji „myslet si, znamená hovno vědět …„.

3. Slabost v jedné končetině je kompenzována mimořádnou pevností v druhé končetině.

Tohle je dobrý, i když na první pohled možná nejasný, protože u nás v Čechách se říká, že „řetěz je tak silný, jak silný je jeho nejslabší článek“.  Jenže tady Sherlock myslel něco jiného. Pokud máte někoho, kdo je hodně silný v jedné oblasti (nebo i vy sami) a v jiné oblasti slabý, najděte někoho, u koho je tahle neschopnost naopak zase silnou stránku. V obou případech se můžete soustředit na posilování silných dovedností. Hezky se o tom píše, ale hůř dělá, zvášť v malé společnosti, kde nemůžete mít na každý mini-proces jednoho celého člověka, ale je dobré to mít alespoň na paměti když vybíráte nové lidi do týmu nebo firmy.

4. Nepřehlížejte neobvyklá řešení problému

Ano. Máme tendenci přehlížet neobvyklá řešení probému a soustřeďujeme se více na řešení, která jsou nám blízká, nebo cítíme takové to „no, takhle by to šlo„. Stojí to méně energie. A často je to jen lenost, pohodlí nebo strach. Zkuste se i u neobvyklých řešení a nápadů soustředit na to „proč by právě tato varianta nemohla být řešením našeho problému?

5. Nikdy se nepřestávejte učit.

Opět něco, co by mohl říct kdejaký učenec, nejen Sherlock Holmes. Ale Sherlock by nebyl Sherlockem, kdyby se  neučil průběžně s každým dalším případem. Každý případ, který Sherlock musel řešit, se zároveň učil i něco nového. K tomuto bych ještě doplnil, že k tomu učení je dobré si zachovat odstup.

V čem byl podle vás Sherlock výjimečný? Ano v tom, že nejel ve vyjetých kolejích a místo aby naskočil do stejného vlaku znovu a znovu, nebál se klusat buď vedle něj, nebo šel kousek pěšky po lesní cestě podél trati. Nesmějte se přihlouple, je to metafora. Ale zamyslete se. Nejste náhodou právě ve fázi, kdy jedete ve vlaku a nejste schopni na chvilku jít pěšky, nasednout na kolo nebo alespoň vykouknout z okýnka?

6. Nenávidím, když tě vidím brečet. Ale miluju, když tě vidím se snažit.

Výzva pro team leader, manažery a majitele firem. Pod to se podepisuju. A nic nedodávám, dejte si 2 minuty pauzu na přemýšlení.

.

.

.

A rozbuška na závěr.

7. K čemu je vám, že něco víte a umíte, když to neumíte dokázat?

Tohle platí jak pro jednotlivce, tak pro firmy. Zažil jsem to sám a potkávám se s tím dnes a denně. S tímhle: „Jsme dobří v tom co děláme, ale nevíme, jak to dokázat světu. Vždyť je to tak zřejmé! Haló, proč to nikdo nevidí?“ Ne, není to zřejmé.  Aneb, jak řekl trefně Mário  v tomhle videu a já si ho dovolím parafrázovat: Defaultní hodnota je, že nikoho nezajímáte.

A to mě vede k tomu, že bych ten 7. bod doplnil ještě jedním workhackerovským:

8. Vaše schopnosti jsou pro zákazníky jako Schrödingerova kočka v krabici.

Představte si, že víte, že něco umíte a že jste o tom do morku kostí přesvědčeni. Už jste něco dokázali a víte toho spoustu. Jenže dokud budoucí zákazník tu vaší krabici neotevře, nikdy se nedozví, jste-li pro jeho byznys mrtvá nebo živá voda. Kruciální jest, že je třeba přesvědčit zákazníka, aby tu krabici otevřel.

 

Leave a Reply