Jak na dobré zadání webové aplikace

Představte si, že potřebujete (webovou) aplikaci, systém nebo prostě webovou stránku. Chcete automatizovat nějaký proces, nový systém pro obsluhu zákazníků, nebo jste právě vymysleli nový produkt. Nemáte-li ve firmě technické oddělení (a v mnoha případech i když ho tam máte), začnete sepisovat „zadání“. Pak oslovíte (ne)známé softwarové společnosti a rozešlete jim své „zadání“. V horším případě od nich rovnou chcete cenu a termín. Výsledkem je, že se k vám vrátí několik zcela nesourodých a téměř neporovnatelných nabídek. V tomto článku ukážu, jak na dobré zadání webové aplikace. 

Červené praporky

Nejdříve začnu tím, čím jsem se, jsa v roli dodavatele webové aplikace často setkával a co lze označit za varovné signály, které by vás měly upozornit, že nemáte situaci pevně v rukou. Některé jsou trochu provokativní. Chci vás vytáhnout z letargie, než se dostaneme k vážnější práci.

  • Za zadání prohlásíte stávající excelové tabulky, což je vaše stávající evidence (úkolů, zakázek, …) s poznámkou, že to  teďchcete zautomatizovat
  • Někdo nedělá dobře svou práci a vy začínáte vymýšlet informační systém, který má dotyčného „ohnout“
  • Řešíte, jak se produkt bude jmenovat a jaké bude mít barvy
  • V první (nebo ve druhé) větě napíšete, že to chcete co nejlevněji
  • Neumíte odpovědět, proč novou aplikaci potřebujete
  • Neznáte publikum (cílového zákazníka, či cílového uživatele), pro koho je aplikace určena
  • Nikdy jste zadání pro výběr dodavatele webové aplikace netvořili
  • Stávající zadání vám napsal váš grafik (nic proti grafikům)
  • Zadání na webovou transakční aplikaci vám sepsal váš stávající dodavatel webu, který ho postavil na free šabloně WordPressu (nic proti WordPressu, nic proti stávajícímu dodavateli)

Leave a Reply